torsdag 11 oktober 2012

Radio från 1935, Philips 947a.

Tänkte dela med mig av mitt senaste fynd. Var hemma hos min mors Morbror Evert som har gått bort för ett tag sedan. Vi var tvungna att åka dit för att se om det fanns något som kunde vara värt något för mig personligen. Det hör väl kanske inte till historien. Var i alla fall och tittade på lite saker som kunde vara av intresse. Tydligen hade ingen av de andra släktingarna ännu varit upp på vinden. Så dit klättrade jag upp, där fanns lite krukor och gamla verktyg. Morbror Evert var snickare i sitt liv och hann samla på sig en hel del verktyg. Tillbaka till vinden. Där fanns också en plastpåse med något träaktigt i. Jag hade funnit vad som är för mig det bästa jag kunnat hitta. En riktigt gammal radio. Det syntes direkt trots mina begränsade kunskaper att detta var en radio konstruerad Innan andra världskriget. Den var dessutom i gott skick. Vet ännu ej om den fungerar. Läste på en del om hur man tar hand om gamla rörradior när jag hittade min Minette 2724 tillverkad kring 1957. Det man inte skall göra om man hittar en radio på detta vis är att plugga in den på elnätet för att se om den fungerar. Den har antagligen inte varit startad på minst 30 år om inte längre. Elektrolyterna i den gamla radion har med stor sannolikhet tappat sitt isolerande oxidskikt, har jag fattat det rätt leder de alltså spänning när de inte ska. Hur som, skall man starta apparaten långsamt med låg spänning under en viss period. Det går att läsa om på Google Vilket jag skall ägna mig åt innan jag skall förbereda starten av den gamla radion.

Ni får ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna ,men det är sprickor i kameralinsen på telefonen som syns när man använder blixten. Följ länken till en 947a-23 för lite data. Denna jag hittat står det 947a-6 på vet ej ännu vad det är för skillnad.

 

Har inte kommit på någon bra plats att ha den på om den nu fungerar förstås, men jag kan tänka mig i ett riktigt modernt rum som behöver brytas av med något snyggt gammalt. För denna radio i trä är verkligen en snygg möbel i sig. Jag skall försöka uppdatera vidare om hur det går med att få igång denna för de som är intresserade.

 

1 kommentar:

  1. Hello,
    Did you find the difference?
    My father found 947A-12. I would appreciate any info as I am straggling to find more about it.
    Thank you.
    Alex

    SvaraRadera