söndag 14 oktober 2012

Antik hästvagn hämtad från värmlandsskogarna



Denna fredagen hade jag tagit ledigt för att åka upp till Värmland. Varför kan man undra! Jo på fars jaktmark precis utanför Arvika, i ett gammalt plåtskjul stod en hästvagn av okänd ålder. Vi bestämde oss för någon helg sedan att hämta hem denna till Stockholm. För att se om vi kanske kan göra iordning den.
Vagnen köpte farfar min år 1949 för 5 kr. Omräknat till dagens värde med prisomräknaren gav 89 kr. Således ingen hisnande summa ens då. Detta var väl den tiden då bilarna hade hunnit bli vanliga och gamla hästvagnar redan förlorat sin plats. Farfar som var med på resan i helgen, berättade att han brukade köra folk inne i Arvika med den och att redan då tittade folk på den som en sevärdhet.
Den är som synes ganska välbehållen. Någon planka har ruttnat bort, men den är i bättre skick än vi räknat med. Vilket är väldigt positivt. Nu blir det dock inte så mycket pysslande med den innan vintern knackar på dörren. Det får bli ett tidigt vårprojekt.
Det som skulle vara kul att få reda på inom kort är vem som är tillverkaren är och när denna vagn byggdes. Jag har inte lyckats identifiera några tillverkarinitialer. Det enda jag hittat är avlånga romber på bladfjädrarna och lite ornament på fotstöden. Vi får se vad man kan finna på nätet eller om jag måste anstränga mig mer än så.
Anledningen till att vi tagit hem vagnen har jag ju kanske inte nämnt. Det kan ju kanske vara av intresse. Vi tänkte att den kunde vara ett fint inslag på landstället på ljusterö nu när vi rustar upp därute, speciellt när den fått en lättare renovering. Den kommer antagligen att få stå ute i trädgården med lite fina växter på.
Det finns även fästen för vagnslyktor på denna vagn vilket den ena syns på bild 2. Jag skall under vintern jaga fatt på två sådana lyktor med lite patina.




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar